Case: Världen står inför stora utmaningar när det kommer till miljö och förnybar energi. Lyckligtvis finns företag som Otovo som installerar solceller för privata hem och företag. De startade sin verksamhet 2016 och blev samma år marknadsledande i försäljning av solceller till privata hem i Norge. Under 2018 expanderade dem och sökte en byrå som kunde lansera varumärket i Sverige. Briefen inkluderade kreativ produktion samt köp av media, både online och offline.

Lösning: Otovo förenklar solel, reducerar elräkningen och sparar på miljön. I Skandinavien är det dock välkänt att solel är ett bättre val för miljön, så vi valde att fokusera på enkelheten med Otovo och de ekonomiska fördelarna med solel. I konceptet ”Det finns lättare sätt” får vi lära känna Lennart och hans son Janne. Lennart är snål och använder sig av diverse orimliga komplicerade vardagsknep för att få ner sina kostnader. Det han ännu inte vet, och det som mottagaren förstår, är att han skulle kunna överge alla sina dumsnåla knep och istället installera Otovos solceller för att spara trippelt så mycket. Samma budskap kommunicerades genom banners, nämligen situationer där personer försökt att hitta smarta sparlösningar i vardagen och inte upptäckt att det faktiskt finns lättare sätt att spara pengar. Med Otovos solceller, till exempel.